Microsoft Teams ten volle benutten. Hoe doe je dat?

Gepubliceerd op: 13 september 2018.

Als Manager Delivery & Operations bij SEVENP ben ik, Arjen Furster, verantwoordelijk voor de continuïteit en toekomstbestendigheid van de SEVENP Cloud omgeving. Ik houd me bezig met de nieuwste ontwikkelingen, technieken en diensten in de Cloud, zowel voor ons eigen private platform als voor Public Cloud diensten (zoals Office 365 en Azure).

Eén van deze nieuwe ontwikkelingen is Microsoft Teams. Regelmatig krijg ik hierover vragen van klanten en partners: ‘wat is teams?’ of ‘ik werk al met zoveel applicaties, is nog één erbij wel handig?’

Zelf stonden wij als organisatie voor de uitdaging om iedereen zoveel en eenvoudig mogelijk te laten werken met dezelfde data. En dat zonder het risico op dubbele versies en zoekgeraakte documenten. Microsoft Teams was daar het antwoord op!

Wat is Microsoft Teams?

Teams is hét samenwerkingsplatform binnen Office 365. Het brengt alle losse Office applicaties samen, waardoor je heel eenvoudig content kunt toevoegen en delen. De mogelijkheden zijn eindeloos… maar je moet het wel maar net weten!

Waar moet ik op letten bij het werken met Teams?

Ik spreek regelmatig organisaties die zoekend zijn naar een eenduidige methode voor het opslaan en delen van data. Om te voorkomen dat collega A zijn documenten op een eigen netwerkschijf plaatst, collega B gebruik maakt van een gemeenschappelijke netwerkschijf en weer andere collega’s alles op SharePoint doen, is het belangrijk hier duidelijke afspraken over te maken.

Ons belangrijkste advies aan klanten die overwegen om aan de slag te gaan met Teams is: breng eerst goed in kaart hoe je samenwerkt binnen je organisatie en richt Teams daarop in! Zo hebben wij bij SEVENP ervoor gekozen om per afdeling een team op te zetten en daarbinnen kanalen in te richten rondom projecten.

Daarnaast hebben wij voor afdeling overstijgende projecten extra teams opgezet. In principe kan iedere medewerker allerlei teams aanmaken. Om wildgroei te voorkomen, adviseer ik om rechten hiervoor toe te wijzen aan een selecte groep medewerkers.

Adoptie en integratie

Wat vervolgens heel belangrijk is: informeer en train alle gebruikers over hoe om te gaan met Teams. En doe dit ruim van te voren! Definieer daarnaast een beperkt aantal teams, maar laat de details aan de teams zelf over.

Het fijne aan Teams is dat het geïntegreerd kan worden met allerlei externe plugins en connectors die je misschien al gebruikt in je organisatie, zoals Twitter, Trello en Yammer. Het is zelfs mogelijk om binnen Teams samen te werken met externe partijen. Voor klanten en leveranciers kun je bijvoorbeeld eenvoudig gast-accounts aanmaken. Hierdoor maak je samen met je zakelijke partners heel effectief gebruik van alle voordelen van Office 365.

De mogelijkheden zijn eindeloos… maar je moet het wel maar net weten!

Ondersteuning hybride oplossingen

Ik en mijn collega’s kunnen iedere organisatie ondersteunen bij de optimale implementatie en adoptie van Teams. Daarnaast bieden wij ook hybride oplossingen tussen lokale bedrijfsapplicaties en Office 365, alsof het één en dezelfde werkomgeving is.

SEVENP is sinds haar oprichting in 2009 Microsoft Gold partner. Wij zijn tevens Microsoft CSP Direct Partner voor het leveren en ondersteunen van Office 365 diensten. Wij weten daardoor alles van Teams.

Ben of ken jij een MKB-er die worstelt met de benutting van Office 365 of Teams of ben je nieuwsgierig naar de mogelijkheden? Lees hier meer en neem contact op.

Wij adviseren op maat en bieden zeer betaalbare Enterprise functionaliteiten voor MKB-bedrijven.

Klik hier om je in te schrijven voor onze nieuwsbrief!