Welke data wil je kwijtraken?

Gepubliceerd op: 1 februari 2021

Welke data wil je kwijtraken? Een vreemde vraag wellicht. Want, je wilt helemaal geen data kwijt zijn! In de praktijk kan het toch gebeuren dat je plotseling iets verkeerds doet en een map of bestand verwijdert. Een kleine fout met catastrofale gevolgen. Om verzekerd te zijn van een goede afloop, stellen we jou daarom deze belangrijke vraag: welke data wil je kwijtraken? Lees snel verder hoe je dit voorkomt!

Een back-up voorkomt dataverlies

Om dataverlies te voorkomen, maak je back-ups. Een back-up is een reservekopie van alle data. Als je op ons platform werkt, maken we standaard voor al onze klanten elke 24 uur een back-up, die 30 dagen bewaard wordt. Met deze kopie kun je voorkomen dat er belangrijke data verloren gaat wanneer er onverhoopt iets mis gaat. Gaat er toch iets mis, dan kunnen wij snel de verloren bestanden uit een back-up terugzetten. In het ergste geval ben je wijzigingen kwijt van de afgelopen 24 uur. Een back-up kun je vergelijken met een verzekering: hoeveel en wat wil je gedekt hebben als er iets gebeurt?

We werken hiervoor met de technologie van Rubrik. Het unieke aan deze technologie is dat je op de paar minuten nauwkeurig naar een bepaald punt terug in de tijd kunt. En, met de Live Mount features kunnen we dat ook nog eens heel snel doen. Zo ben je echt in control!

Méér uit je back-ups halen

Je hebt per ongeluk een bestand verwijderd. Je belt met SEVENP en wij zetten het bestand terug uit de laatste back-up. Is het probleem nu opgelost? Dat ligt aan hoe belangrijk de wijzigingen zijn die sinds de laatste back-up gemaakt zijn. Wat is het daadwerkelijke dataverlies?

We hebben een aantal scenario’s op een rijtje gezet over wat de mogelijkheden zijn om jouw back-up in te richten:

1. Meerdere momenten op een werkdag

Er wordt continu gewerkt met financiële gegevens en binnen de order- en voorraadsystemen, hele belangrijke data binnen de bedrijfscontinuïteit. Daarom zorgen we ervoor dat deze gegevens elke twee uur geback-upt worden op werkdagen.

2. Kies zelf het tijdstip waarop de back-up gemaakt wordt

Aan het einde van de dag maken jullie belangrijke rapportages op basis van de productie van die dag. Je wilt zeker weten dat de belangrijkste gegevens elke dag op een vast tijdstip geback-upt worden.

3. Maak onderscheid op server- of schijfniveau

Jouw medewerkers werken actief vanaf een bepaalde server of schijf. Hier worden de meeste en de belangrijkste mutaties gemaakt. Daarom wordt één schijf of één server vaker geback-upt.

4. Back-up langer dan 30 dagen bewaren

Wanneer je met belangrijke data werkt, maar niet op maandelijkse basis. Je wilt wel de zekerheid hebben dat de back-up er nog is de volgende keer dat je weer met deze data gaat werken.

5. Minder vaak een back-up is ook goed

Je hebt een archiefomgeving ingericht. Hier hoeft niet elke 24 uur een back-up van gemaakt te worden. Eén keer per week is ruim voldoende.

6. Zelf de controle hebben over jouw back-ups

Dit doen we door jou toegang te geven tot het selfservice portaal binnen onze back-up-omgeving. Zo kun je zelf eenvoudig bestanden terughalen uit een back-up en kun je zien wanneer een back-up is gemaakt.

Wil je samen met ons sparren over hoe we jouw back-up het beste kunnen inzetten? Of ben je benieuwd naar andere mogelijkheden hoe je dataverlies kunt voorkomen? Neem dan contact op met ons. In een telefoongesprek of een online Teams-meeting denken we graag met jou mee!

Klik hier om je in te schrijven voor onze nieuwsbrief! Zo ontvang je voortaan onze nieuwste blogs per e-mail.